Vuoden KLIAS 2021 Nina Kärnän urapolku

 

Vuoden 2021 kliinisen asiantuntijan (YAMK) palkitseminen Kliiniset asiantuntijat YAMK-KLIAS ry:n koulutuspäivässä Mikkelissä 1.10.2021.

 

Olen Niina Kärnä, vuoden 2021 kliininen asiantuntija (YAMK). Kerron sinulle Kliiniset asiantuntijat YAMK-KLIAS ry:n pyynnöstä työstäni ja urapolustani. Kiitos tästä mahdollisuudesta. Toivottavasti tarinani antaa sinulle intoa, toivoa ja ideoita siitä, miten jokainen kliininen asiantuntija voi muotoilla itsensä näköisen polun. Matkaan tarvitaan tavoitteellisuutta, ahkeruutta, sitkeyttä, mahtavia kanssakulkijoita ja myös hyvää tuuria olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.


Tämänhetkinen työnkuva

 

Tällä hetkellä työskentelen Savonia-ammattikorkeakoulussa radiografian lehtorina. Lähes jokainen potilas tarvitsee jossain vaiheessa hoitoketjuaan radiografian tutkimuksia, toimenpiteitä tai hoitoja. Kliininen eli potilaisiin kohdistuva radiografia koostuu kolmesta alueesta: radiologia (esim. röntgentutkimukset, ultraäänitutkimukset, magneettitutkimukset ja toimenpideradiologia), isotooppilääketiede ja sädehoito. Koulutukseltani olen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) tehnyt röntgenhoitaja sekä ammatillinen opettaja.

 

Työtehtäviini kuuluu ammattikorkeakoulu- eli AMK-tutkintoa opiskelevien opiskelijoiden opettaminen ja ohjaaminen. Jatkossa opetan jonkin verran myös YAMK-puolella. Opettamiani aihealueita ovat mm. röntgenhoitajan ammatin perusteet (kuva 2), säteilysuojelu, natiivi- eli perusröntgentutkimukset, ultraäänitutkimukset ja -toimenpiteet, lasten kuvantaminen, näyttöön perustuva radiografia (evidence-based radiography) ja tekoäly. Opetustilat sijaitsevat Kuopion, Iisalmen ja Varkauden kampuksilla. Lisäksi pidän taitopajoja Kuopion yliopistollisen sairaalan potilaskäytössä olevissa tutkimushuoneissa. Olen toinen tutkinto-ohjelmamme vastuuhenkilöistä valtakunnallisessa Säteilyturvallisuusvastaava-koulutuksessa. Säteilyturvallisuusvastaavan viiden opintopisteen opintojakso sisältyy nykyisin röntgenhoitajan perustutkintoon. Minulla on myös itselläni säteilyturvallisuusvastaavan pätevyys. Olen mukana radiografian opettajien valtakunnallisessa yhteistyöverkostossa, jossa työstämme esim. suositusta röntgenhoitajan osaamisalueista. Ohjaustehtäviäni ovat opiskelijatutorointi useassa ryhmässä, harjoitteluiden ohjaus ja opinnäytetöiden ohjaaminen. Jatkossa ohjaan AMK-opinnäytetöiden lisäksi YAMK-opinnäytetöitä.


Savonian osastokuvausröntgenlaite eli ”kirahvi” on yksi havainnollistamisvälineeni röntgenhoitajaopiskelijoille.

 

Teen monipuolista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Röntgenhoitajaopiskelijoille minulla on yhteistä opetusta esim. hoitotyön ja selkokielen opettajien kanssa. Röntgenhoitajaopiskelijoiden lisäksi opetan kuvantamisen perusteita ja säteilysuojelua terveysalan AMK-opiskelijoille, jotka valmistuvat esim. sairaanhoitajiksi, terveydenhoitajiksi, kätilöiksi ja ensihoitajiksi. Säteilysuojelua opetan myös lähihoitajaopiskelijoille. Opetan sekä suomeksi että englanniksi. Englanninkielistä opetusta on esim. kansainvälisille sairaanhoitajaopiskelijoille. Olen myös tutkinto-ohjelmamme kansainvälisyys-vastaava: kotimaassa tapahtuvan kansainvälistymisen lisäksi huolehdin osaltani röntgenhoitajaopiskelijoiden vaihdoista tänne ja täältä maailmalle. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopuolella (TKI) olen mukana mm. Savonian simulaatiopedagogiikan tutkimus- ja kehittämishankkeessa. Digitaaliset ratkaisut ovat lähellä sydäntäni, joten edistän omalta osaltani virtuaalioppimisympäristöjen käyttöä.

 

Urapolku

 

Matkani nykyiseen tehtävääni on ollut mutkainen ja välillä kivikkoinen. Ennen röntgenhoitaja-opintoja olen opiskellut pari muutakin tutkintoa ja työskennellyt terveydenhuollon ulkopuolella. Jäsennän taivaltani mukaillen kliinisen asiantuntijan eli laajavastuisen asiantuntijan ydinkompetensseja vuodelta 2020.

 

Kliininen osaaminen

 

Terveysalan ammattilaisten työ on potilaiden auttamista. Olen omakohtaisten kokemusten kautta ymmärtänyt jo varhain, miten keskeistä terveys on elämänkulun kannalta. Röntgenhoitajaopinnoissa minua veti puoleensa ihmisten auttaminen, merkityksellisyys, kokonaisvaltainen ja monipuolinen lähestymistapa ihmisen terveyteen, visuaalisuus ja kädentaidot. Erityisesti minua on kiehtonut ihmiskehon sisälle näkeminen lääketieteellisen kuvantamisen avulla ilman kirurgin veistä. Tämän ansiosta diagnosointia ja hoitoa pystytään tekemään mahdollisimman vähän potilaan kehoon kajoten. 

 

Röntgenhoitajaksi valmistumisen jälkeen olen työskennellyt vuosia röntgenhoitajana keskussairaalassa sekä yksityisellä puolella. Potilaiden ikä on vaihdellut vastasyntyneistä yli 100-vuotiaisiin ja kunto kotoa tulevista trauma- tai tehohoito-potilaisiin. Eniten minulla on kokemusta natiiviröntgentutkimuksista, hammaskuvantamisesta, ultraäänitutkimuksista ja -toimenpiteistä, tietokonetomografiatutkimuksista, ruoansulatuselimistön ja virtsaelinten läpivalaisututkimuksista ja -toimenpiteistä sekä magneettitutkimuksista. Tutkimukset ja toimenpiteet edellyttävät usein monitoimijaista yhteistyötä esim. potilaan ja hänen läheistensä, sihteerien, hoitajien, lääkärien, sairaalahuoltajien tai laitetekniikan asiantuntijoiden kanssa. Minulla on ollut röntgenhoitajana useita vastuualueita.

 

Kehittämisosaaminen

 

Röntgenhoitajana koin, että haluan osata ja tietää enemmän, jotta pystyisin kehittämään toimintaa potilaiden parhaaksi. Lähdin siksi opiskelemaan sosiaali- ja terveysalan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa kliinisen asiantuntijan koulutusohjelmassa. Opiskelijaryhmä oli monialainen, ja yksi koulutuksen parhaista puolista olivat moniammatilliset keskustelut ja verkostoituminen. Nämä ovat jatkuneet YAMK-KLIAS ry:n pitkäaikaisena jäsenenä. YAMK-koulutuksen johtavana ajatuksena oli näyttöön perustuva toiminta (evidence-based practice), josta tuli koulutuksen myötä ajatteluni kulmakivi. Nykyisin näyttöön perustuva radiografia on keskeinen osa jo röntgenhoitajien perusopintoja.

 

Näyttöön perustuva toiminta tarkoittaa parhaan, saatavilla olevan ajantasaisen tiedon harkittua käyttöä potilaan terveyden edistämiseksi ja hoitamiseksi. Potilaan hoidon tulee olla yhtenäistä, vaikuttavaa ja tehokasta. (STM 2009, 53-54.)

 

YAMK-opinnäytetyössäni kehitettiin työelämälähtöisesti natiiviröntgentutkimusten kliinisen kuvanlaadun itsearvioinnin hyvä käytäntö. Työ toi mukanaan englanniksi suulliset esitykset alamme suurimmissa konferensseissa (European Congress of Radiology, ECR sekä International Society of Radiographers and Radiological Technologists, ISRRT), posterin, tieteellisen artikkelin (Journal of Clinical Radiography and Radiotherapy) sekä käännös- ja julkaisutarjouksen. Suomeksi kirjoitin työstäni kaksi artikkelia. Olin pyynnöstä mukana myös Suomen Röntgenhoitajaliiton pitämässä aihepiirin koulutuksessa.

 

Koulutusosaaminen

 

Ohjaaminen, perehdytys, opettaminen ja koulutus ovat kiinnostaneet minua aina, koska ne ovat merkittävä tapa auttaa ihmisiä. Onnistuessaan koulutus tai laajemmin osaamisen edistäminen antaa oivalluksia ja muuttaa ajattelua. Röntgenhoitajana ohjasin ja perehdytin opiskelijoita ja uusia työntekijöitä. Halusin kehittää myös tämän alueen osaamistani, joten opiskelin ammatillisen opettajan pätevyyden.

 

YAMK-KLIAS ry:n Facebook-ryhmän kautta huomasin sattumalta pääkouluttajan avoimen työpaikan Apottiin, sosiaali- ja terveysalan IT-hankkeeseen Uudellamaalla. Itsellenikin oli yllätys, että päädyin maailman ensimmäiseksi Apotin kuvantamisen pääkouluttajaksi. Työtehtäviäni olivat mm. koulutusten suunnittelu, koulutusmateriaalin ja muun materiaalin tuottaminen, kouluttajien perehdyttäminen, käyttöönottokoulutukset ja käyttöönoton tuki. Amerikkalaisen yhteistyökumppanimme myötä toinen työkieleni oli englanti, ja kävin sertifioitumassa USA:ssa. Apotin myötä sain ainutlaatuista kokemusta sosiaali- ja terveysalan monialaisesta ja moniorganisaatioisesta yhteistyöstä. Monivaiheinen ketterä kehittäminen kaikessa tekemisessä, myös koulutuksessa, avarsi ajatteluani.

 

Johtamisosaaminen

 

Johtaminen antaa suunnan ja pitää kokonaisuuden hallinnassa. IT-hankkeessa työskennellessäni toimin jonkin aikaa kouluttajien esihenkilönä ja vahvistin johtamisosaamistani työpaikan tarjoamassa esimiesvalmennuksessa. Potilastyö, kehittäminen ja kouluttaminen ovat toistaiseksi vetäneet minua enemmän puoleensa, mutta johtaminen on myös erittäin tärkeä tekijä kliinisten asiantuntijoiden osaamisen hyödyntämisessä. Tämänhetkisessä työssäni johtaminen näyttäytyy itseni johtamisessa sekä tavallaan opiskelijoiden oppimisen ohjaamisessa ja tukemisessa. Parhaimmillaan johtaminen on mielestäni asioiden mahdollistamista, omatoimisuuden, itsenäisyyden ja ideoiden ruokkimista sekä yhteistyötä. Sama pätee myös muihin kliinisen asiantuntijan ydinkompetensseihin: potilastyöhön, kehittämiseen ja kouluttamiseen. 

 

Mitä kristallipallossa näkyy

 

Maailmanlaajuinen koronapandemia on uudella tavalla nostanut terveyden kaikkien ihmisten tietoisuuteen. Koronan lisäksi on kuitenkin lukemattomia muita terveysuhkia, joiden torjumisessa kliiniset asiantuntijat ovat tärkeässä asemassa. Näyttöön perustuvaa tietoa tarvitaan nopeasti päätösten tueksi ja jalkautettuna näyttöön perustuvaksi toiminnaksi. Digitaalisuus ja kansainvälisyys tuovat sekä mahdollisuuksia että uhkia. Rajallisten resurssien tueksi voivat osittain tulla automaatio, robotiikka ja tekoäly, mutta ne eivät pysty täysin korvaamaan inhimillistä ja joustavaa vuorovaikutusta sekä asioita yhdistelevää päättelyä ja ongelmanratkaisua. Koronan myötä on havahduttu siihen, miten monimutkaiset maailmanlaajuiset haasteet vaativat laajaa monitoimijaista yhteistyötä. Tähän kliinisillä asiantuntijoilla on erinomaiset edellytykset.

 

Jos sinulla on kysymyksiä, kommentteja tai ideoita yhteistyökuvioista, otahan yhteyttä LinkedInissä tai etunimi.sukunimi(at)savonia.fi. Säteilevää jatkoa!



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Terveysaseman sairaanhoitajasta projektipäälliköksi, Suvi Björqvist

Vuoden 2022 kliininen asiantuntija, Heli Karhinen

Tohtoriksi YAMK koulutuksen jälkeen